#27 Beyond Digital m. Katrine Pedersen: Forstå hvordan kunsten skaber innovation og har en særlig rolle ift. Bæredygtig teknologi

af | 5 jun 2018 | Alle, Teknologi & Mennesker |

  • I denne episode er vi på besøg hos Katrine Pedersen. Katrine er Head of Education på ARKEN Museum , her arbejder hun med innovation go teknologi.
  •  
  • Katrine er forfatter til bøgerne modkultur (2012), Phono Sapiens (2016) og De digitalt udsatte (2018), som alle handler om den digitale revolution om mennesket i den, samfundet og ikke mindst, de blinde vinkler af udviklingen.
  •  
  • Hun står bag den internationale blog The Human Situation og er stifter af tænketanken Digital Bæredygtighed. Hun har siden 2012 haft research base i Silicon Valley og har rådgivet danske såvel som internationale virksomheder, organisationer og kulturinstitutioner i kommunikation og digital udvikling. Hun har været ansvarlig for udvikling og forskning ved Det Danske Filminstitut og Medierådet.
  •  
  • At tech-optimismen har fastslået os i en lykkelig uvidenhed – en form for honeymoon-fase, hvor vi har optur over alt som kan effektiviseres gennem digitalisering. Nu er vi i en ny fase, hvor det er gået op for os at tech ikke er neutral – og at de som udvikler den har ansvaret på trods af de er mennesker med fejl og intentioner.
  •  
  • Som en del af Børns Vilkårs advisory board rådgiver hun bl.a. organisationen i digitalisering af rådgivningstilbud for børn og unge.
  •  
  • Hun har ligeledes udgivet en TED talk om emnet https://www.youtube.com/watch?v=oFek0pN7PTI
  •  
  • Vil du høre mere om hvorfor kunsten formår at nudge status quo så lyt med hvordan:

    • – 91% af alle børn ikke har haft en voksen i hånden når de skulle lære digital dannelse
    • – Forældre bør forstå hvad algoritmer og machine learning er
    • – Hun har rådgivet Facebook omkring censur
    • – Hun selv kom i censur algoritmens søgelys
    • – Vi skal tænke over hvad teknologien ikke kan og ikke skal
    • – Coding camps for unge med afsæt i kunsten kan frigive innovation
    • – Ansigts genkendelse kan være et moralsk dilemma
    • – Vi mangler algoritmer uden kommercielle afsæt, algoritmer for mennesker
    • – Kunstens didaktiske tilgange skaber nye resultater når unge mennesker programmerer
    • – Kunsten skaber et rum hvor spørgsmålene er vigtigere end svarene